Kouč (angl. coach) znamená „kočár“.
Kočár býval pomocným prostředkem, prostředkem přepravy, kterým se vydáme na cestu a dosahujeme jím cíle. Tento obraz ukazuje hlavní jádro koučování.
Dnes bychom mohli říct: koučink je výkonné a krásné auto, třeba Porsche Panamera:-) Do svého cíle můžeš dojít i pěšky, ale přiznejme si: Porsche tu cestu významně zrychlí. Ty jsi řidičem, určuješ trasu, rychlost i styl jízdy. Kouč je navigátor.
Pro bližší popis toho, co je koučink, jsem vybrala pár klíčových bodů, od různých autorů, z různých úhlů pohledu. Třeba tam najdeš ten „svůj“ obraz nebo definici, které Ti budou sedět a řekneš: „jo, to chci“!
Co je koučink?
- Koučování uvolňuje potenciál člověka a umožňuje mu tak maximalizovat jeho výkon. (Gallwey)
- Cílem kouče je zlepšovat vnímání reality, vytvářet a posilovat odpovědnost a víru v sebe sama. (Whitmore, DUO)
- Koučink je proces, ve kterém kouč asistuje zdravému funkčnímu člověku (klientovi)
na jeho životní cestě, aby žil na maximum své touhy, cíle a sny. (Global Fokus Inc.) - Koučink je hlavně o objevech, uvědomění a volbě.
- Koučování je vztah. (Stoltzfus)
- Koučink je především konverzací mezi koučem a klientem, napomáhající klientovi žít plnohodnotný a naplňující život. (Wood)
- Koučink je asistovaný monolog. Pravidlo 80 / 20.
Čím se vyznačuje skvělý kouč
- není zaměřen na sebe
- ví, kým je (vlastní zdravá sebedůvěra)
- věří v potenciál a „vlastní zdroje“ klienta
- je pozitivní a konstruktivní
- dobře naslouchá
- pomáhá „přemýšlet nahlas“
- nezkoumá a neanalyzuje minulost
- neradí
- nepřináší vlastní nápady, nevede svým směrem
Kým kouč není
- expert – nemusí být odborníkem v oblasti, kterou koučuje
- učitel – nedává instrukce a neposkytuje vědomosti
- konzultant – neshromažďuje informace, aby problém vyřešil
Proces koučování
by měl pomáhat zvyšování všech těchto 3 prvků (Whitmore):
- D – sebeDŮVĚRA (zdravý pohled na sebe)
- U – UVĚDOMĚNÍ („aha“ momenty, vyjasnění)
- O – ODPOVĚDNOST (ochota převzít zodpovědnost)
GROW model – základní koučovací model
G (GOAL)
- přeformulujte problém v cíl (negativní v pozitivní) – stanovte ho konkrétně (SMARRT)
R (REALITY)
- stručně popište, jak vypadá realita
O (OPTIONS)
- navrhněte různorodé možnosti řešení, zlepšení
W (WILL)
- rozhodněte se alespoň pro jeden malý akční krok, který skutečně chcete udělat
Koučink – definice Mezinárodní koučovací federace (ICF)
Koučink je partnerství s klienty v procesu, který podněcuje myšlenky, je kreativní a inspiruje je pro maximalizaci jejich osobního a profesního potenciálu, což je zvlášt důležité v dnešním nejistém a komplexním prostředí.
Koučové uznávají klienta jako experta na jeho vlastní život a práci a věří, že každý klient je kreativní, vynalézavý a celistvý.
Stojíc na tomto základě, zodpovědností kouče je:
- objevovat, vyjasňovat a „napojit se” na to, čeho chce klient dosáhnout
- povzbuzovat klientovo sebeobjevování
- „vytáhnout” řešení a strategie, které generuje klient
- udržovat klienta v zodpovědnosti a vykazatelnosti
Tento proces pomáhá klientovi dramaticky zlepšit jeho pohled na práci a život, když přitom zároveň zlepšuje své vůdčí dovednosti a „odemyká” svůj potenciál.